W premierowym odcinku naszego podcastu „Polirozmowy” na fotelu gościa specjalnego usiadł Szymon Marciniak, pilot rajdowy, który razem z dziennikarzem Adamem Sołtysiakiem oraz naszymi technologami: Maciejem Połygą i Przemysławem Bartczakiem, dzielił się swoim doświadczeniem motoryzacyjnym.
Spotkanie było doskonałą okazją do podjęcia rozmowy o poliuretanach oraz ich obecności w samochodach – zarówno rajdowych jak i osobowych, za kierownicą których spędzamy dziennie po kilka godzin.
Rajdy samochodowe a wyścigi samochodowe
Istnieje duża różnica pomiędzy rajdami a wyścigami samochodowymi, choć oba pojęcia są często mylone i traktowane zamiennie. Rajdy stanowią dyscyplinę, w której na przednich pojazdu zasiadają kierowca i pilot , pokonujący razem trasę odcinka specjalnego. Trasa przebiega z punktu A do punktu B i najczęściej jest czasowo zamkniętym fragmentem drogi, standardowo użytkowanej przez samochody. W przeciwieństwie do wyścigów samochodowych, w rajdach trasa wyścigu nie polega na pokonywaniu określonej liczby okrążeniu po torze przez jednego kierowcę, a na ciągłym dostosowywaniu się do zmiennych warunków.
Czym różni się samochód rajdowy od zwykłego samochodu?
Z rozmowy w studiu mogliśmy dowiedzieć się, że w obu pojazdach jest zdecydowanie więcej różnic, niż podobieństw. Samochód rajdowy, z powodu swojego przeznaczenia, musi zapewniać jak najlepszą ergonomię oraz lekkość konstrukcji. Priorytetem jest też bezpieczeństwo kierowcy i jego pilota, dlatego nacisk podczas przygotowywania pojazdu do startu, kładziony jest nie na komfort, a na takie elementy wyposażenia jak klatka bezpieczeństwa, specjalne fotele, sześciopunktowe pasy, system gaśniczy czy wyłącznik prądu. Osoby znajdujące się w środku samochodu rajdowego muszą pogodzić się więc z większym dyskomfortem podczas jazdy.
To, co łączy jednak samochód rajdowy i samochód seryjny, to obecność w nich systemów poliuretanowych!
Poliuretan w samochodach
Materiały poliuretanowe występują praktycznie w każdej gałęzi przemysłu. Samochód jest jednak świetnym przykładem, w którym występuje go bardzo dużo, nie tylko w części pasażerskiej, ale także pod jego maską.
Gdzie możemy go znaleźć?
Na przykład wewnątrz foteli. Tworzywo znajduje się też m.in. w kierownicy, gałce do zmiany biegów, zagłówku, podłokietnikach czy kokpicie. Sam materiał, zamknięty w formie litych elastomerów, na przestrzeni lat wyparł gumę, głównie przez wzgląd na konieczność zastosowania w branży surowca spełniającego najbardziej surowe normy. Elastomer, jako produkt wysokiej jakości, odznacza się bardzo dobrymi właściwościami mechanicznymi, takimi jak chociażby odporność na rozciąganie czy ścieranie. Dodatkowo jego właściwości użytkowe mogą być projektowane, przez co możliwe jest stworzenie materiału o zdefiniowanych parametrach, szczególnie w branży automotive, której wymagania są wyjątkowo restrykcyjne.
Jak więc nowe technologie, w tym samochody hybrydowe czy elektryczne, mogą wpływać na motorsport w przyszłości? Jak wygląda dzień z życia kierowcy rajdowego? Co najczęściej psuje się w rajdówkach na trasie? Jak mogą wyglądać samochody w przyszłości?
Zachęcamy do przesłuchania całego odcinka!